( بنام تو ای آرام جان )
قسمت دوم
ای فراتر از شهادت عشق تو ، عاشقی کی انتها دارد حسین
ای بنازم جلوه ی سـرخ غمت ، کـه هـزاران مبتلا دارد حسین
در تاریخ عاشورا به نام و اسامی زنان بزرگواری بر میخوریم که نه معصوم بودند و نه فرشته ی اسمانی ، ولی با استفاده و بهره گیری از عقل و اراده توانستند با کمال اخلاص در راه حق جانفشانی کرده و نامی جاودانه در تاریخ از خود بر جای گذارند
اینان را میتوان در چهار گروه جمع کرد :
1) فــرزنـدان حضــرت فــاطمـه و حضــرت عـلــی
2) همسران و فرزندان امام حسن و امام حسین
3) مبــاشــران حضــرت زیـنـب و حضــرت کلـثــوم
4) گمنــامــان و بــادیــه نشینــان پیــروان امـامت
حضرت زینب در خطبه و سخنوری و شجاعت و فصاحت همانند پدر و در عفت و پاکدامنی بسان مادر و درس صبر و مقاومت در برابر مشکلات و مصائب را در مکتب برادرانش امام حسن و امام حسین اموخته بود
حضرت کلثوم نیز چون خواهر بود و خون پیامبر مکرم حضرت محمد در خونشان جاری بود او نیز بخوبی از مادر اموخته بود که برای حفظ اسلام ، ضربه های در بر پهلو را باید تحمل کرد
همسران و فرزندان امام حسن و امام حسین تحت حمایت و تربیت حضرت زینب و حضرت کلثوم بودند و راه و رسم مبارزه در برابر ظالم و ایستادگی در برابر مشکلات را از انان اموخته بودند
از زنان انصار امام حسین یاد کنیم که سالها معاشر با حضرت زینب و حضرت کلثوم بودند که در برنامه های دراز مدت به خوبی ساخته و پرورده شده بودند، اینان حق تربیت ان بانوان را نیکو ادا کردند . در طول حماسه ی کربلا از اغاز تا انتها ، گوش به فرمان زینب و چشم به راه روش او داشتند ، از مدینه تا کربلا ، از کربلا به کوفه ، از کوفه تا شام و حتی در مجلس یزید به دور وجود نازنین حضرت زینب حلقه میزدند و او را چون رهبری برای خود می پنداشتند ، هر گاه که زینب سخن میگفت ، انان چنان مبهوط کلام میشدند که گویی به کلام وحی گوش فرا داده اند
در این سفر زنان دیگری هم وجود داشتند که نه تبار معروف و مشهوری داشتند و نه تا ان موقع اقدامی برای دفاع از مقام امامت و ولایت داشتند ، اینان چادر نشینانی بودند که سرگرم دامداری و کمک به همسران خود بودند .
حکمت متعالیه خداوند مقرر گردانید تا از همه ی طیف ها در این نهضت حضور داشته باشند چرا که توانایی ها و قابلیت ها در اسلام مطرح است نه اسم و رسم و مقام و منصب ، خداوند میخواهد حجت خود را بر مردم نشان دهد و ایات مکرر قران را مصداق بخشد
ان اکرمکم عندالله اتقکم :گرامی ترین شما ، پرهیزگار ترین شماست
انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکرا و انثی : پاداش عمل هیچیک از شما از مرد و زن ضایع نمیگردد
تاریخ عاشوار بخوبی نشان داد برای کسب مقام قرب الهی یک چیز لازم است وان خلوص و ایثار است و هر کس هر چه دارد در طبق اخلاص گذاشته و پیشکش نماید
سطح شعور و شناخت این شیر زنان بالاتر از هم جنسان زمانه بود . اینان همه ی خواسته های خود را تحت نظم و کنترل در می اوردند ، اینان با وجود فرهنگ اسلامی ، خود را غنی یافتند ، خنده شان ، گریه شان ، قیام شان ، قعودشان و همه ی اندیشه و تفکر خود را در راه قرب الهی بود ، در حالی که سایر زنان خود را در معرض تخلیه ی هوسهای مردان و اسیر عرضه و تقاضا های گوناگون و در طریق بی بند و باری قرار داده بودند .
با ذکر خدا ، انس و اطمینانی داشتند که شبها در محراب عبادت و روز ها در عرصه ی کار زار بودند . اینان بزرگ بودند از ان جهت که با خدای بزرگ پیوند داشتند ، اینان عظمت روحی داشتند از ان بابت که کوشیدند نفخه ی رب را در اندرون خود متجلی سازند ، با ظرفیت بودند از ان روی که همه ی علائق دنیوی را از دل بیرون کرده و قلب خود را کاشانه ی عشق به محبوب قرار دادند
عظمت وجودی این زنان وقتی اشکارتر میشود که میدانند :
- :بزرگی حادثه ی کربلا را
-:قصاوت خصم در زدن و کشتن و سوزاندن و اسیر کردن
-:تنهایی و بی یار بودن در میان ان همه دشمن
-:مرگ همسران ، برادران و فرزندان
-:بی انتهایی و مصایب راهی که در پیش دارند
اری انکس که با خدا پیوند بسته از دیگر مسائل و دشواریها چه باک دارد ، انکس که رشته ی اتصالش را به ابدیت وصل کرده دیگر او را به امور فانی چه رغبتی تواند بود .
مگر میشود نماز شب این زنان اسیر و داغدیده را در قلب تاریکیها و در میان انبوه دشمنان فراموش کرد ؟
گدایی از در تو پادشاهی است، گدای هر گدایت میشوم یاحسین
دلم را گــر بسازی خیمه گاهت ، مقیم کــربلایت میشوم یاحسین
الــتــمـــاس دعـــا جــمــیــعــاً
ادامه دارد